Modern Housewife

Afternoon Tea - Burj al Arab

GuidesPosted by Julie / modernhousewife Tue, February 11, 2014 10:36:05

I slutningen af januar var jeg, min bedre halvdel og både hans og min familie en uge i varme Dubai. Efter en masse eksamener i hele december og januar, var det tiltrængt at rejse væk efter den sidste af slagsen blev afleveret. Sikke en lettelse det var at sætte sig i flyveren og vide, at den næste uge kun skulle stå på sol, varme, vilde oplevelser og masser af lækkerier. Den primære grund til turen var faktisk at min kæreste skulle løbe marathon i varmen (hans andet marathon), hvilket han klarede super flot med tiden 3:29:50, og min søster løb ligeledes 10 km på 49 minutter, så det var to lettet og glade løbere resten af ferien!

Jeg vil gerne starte med at få fortalt, at Dubai er helt fantastisk! Hvis man er til sol og varme (hvem er ikke det?!), nye og spændende oplevelser, en anden kultur (som på en eller anden måde alligevel er ret vestlig når det kommer til stykket), vilde og høje bygninger som bestemt både er fortryllende om dagen og aftenen, er vild med al slags mad og ikke mindst shopping, så er det byen for dig. Man er ikke i tvivl om at man er i en storby som gerne vil vokse sig endnu større og gerne størst (!),og man er heller ikke i tvivl om at det er en by hvor størstedelen af indbyggerne ikke mangler noget, hvilket igen både kan ses på shopping og arkitektur. Dette peger også i retning af en af de lækreste (og dyreste) oplevelser jeg havde i Dubai, nemlig en fornem Afternoon Tea på det 7-stjernes hotel Burj Al Arab, også kaldet ”sejlet”.

Deres Afternoon Tea, og generelt hotellets restaurant, er meget eftertragtet hvilket bunder i at det slet ikke er muligt at komme ind eller overhovedet nærme sig hotellet hvis ikke man enten er boende på stedet eller skal besøge restauranten, og derfor bookede vi bord hjemmefra. Vi var 7 afsted til Dubai med det var kun fire af os (min far, hans kæreste, min kæreste og jeg) som havde en stor interesse i alle disse lækkerier, for igen, besøget var bestemt i den dyre ende. Ikke mindst, var det det hele værd og det var glemt lige så snart vi trådte ind i hotellets lobby… Det syn der mødte os var smukt, med smukt på (se billeder ovenfor). Små springvand førte os op langs rulletrapperne, til et smukt lounge område med tilhørende butikker og når man kigger op, kan man se alle de indvendige altaner som hver er markeret med guld og smukke farver, et fantastisk syn. Her gik vi selvfølgelig lidt rundt før vi fandt vej hen til elevatoren som skulle tage os op på hotellets Skybar på 27. Etage (eftersom vi selv boede på 90. Etage var 27. Ingen sag, men fantastisk at se byen fra et andet synspunkt og derfor var udsigten bestemt noget at snakke om). Vi blev sendt op i elevatoren og trådte på 27. etage ud i et smukt rum i farverne grøn og blå på en sofistikeret måde, som afspejler havet og ’sejlet’, og med en rolig melodi fra et klaver. Vi blev sat ved et bord med udsigt ud over vandet, så vi kunne ikke bede om en bedre kulisse til at nyde disse lækkerier. Kravet for at komme ind på restauranten var for mændene jakkesæt og kvinderne var det kjoler og høje sko, så når man tænkte på at klokken var 13.30, så var det lidt anderledes, men ikke mindst følte jeg mig yderst godt tilpas ;-) Men selvom alt var fint og fornemt, var der alligevel en utrolig casual stemning og ingen snobberi eller lignende. Tjenerne var derimod ualmindeligt venlige og servicemindede på et niveau jeg aldrig har været ude for i mit liv før, så der blev standarten bestemt sat fra starten af.

Vi startede med et glas champagne og dadler med mandler som er en af de arabiske specialiteter og derefter kom første anretning. En fin lille bærtærte, men ikke som en tærte man kender herhjemme, denne havde en let mandelbund og helt friske bær, drysset med flormelis og chokoladepynt. Fint og godt. Derefter blev der serveret et lille stykke kød med cripsy parmasan og kartoffelmos, på en meget delikat måde og det smagte skønt! Undervejs blev vi hele tiden vartet op på den ene eller anden måde, det var som vi aldrig havde prøvet det før, fantastisk! Tredje anretning kom ind på en to etagers opsats formet som et sejl (det skal lige siges, at alt på restauranten var yderst gennemført som afspejler vand, bølger og et sejl). På bordet fik vi to af disse opsatser med en etage til hver. Her var fyldt med små salte lækkerier i form af sandwiches, en lille kyllinge wrap og til sidst en fin ”fortolkning” af et dansk smørrebrød, bare i miniature på rugbrød med laksetatar, æg og kaviar. Resten af sandwichsene var med hhv. tunmousse, creme cheese og roasbeef. Utrolig lækker sammensætning hvor der, vigtigtst af alt, hverken var for meget eller for lidt. Dette var vi bestemt glade for da næste servering kom på bordet….. Oh my…. Magen til smukheder og lækkerier og specialiteter jeg ligevel ikke har smagt før, kom ind på bordet i en nu fire etagers opsats, også formet som et sejl ligesom den to etager tidligere. Vi fik igen to af disse på bordet, hvor man to og to skulle deles om hver etage. Eftersom der ikke var to af alt, skulle man dele, hvilket vi tænkte var lidt træls i starten, men igen, det var vi glade for, for ellers havde man ikke haft plads til de sidste ting. For hold nu op hvor var det bare lækkert! Vi startede alle fire med at smage på deres hjemmelavet scones og tilhørende creme og jams. Deres jams havde smagene jordbær, passionsfrugt og dadel. Vi var alle meget begejstret og specielt deres dadel-jam fik en kæmpe plads i mit hjerte og den skal bestemt laves i det kolde Danmark snarest, så sådan en opskrift kommer helt sikker på bloggen i fremtiden! Derefter nåede vi til mit favorit punkt – et lille udvalgt af kager og petit fours. Ikke mindst glædede jeg mig til at smage, men jeg glædede mig lige så meget til at se hvor fine de var og få lidt inspiration, og jeg blev bestemt ikke skuffet. De både smagte fantastisk og så henrivende ud. Iblandt disse lækkerier var også små cookies og en lille creme bruleé og dét var bare godt! Imens vi nød disse lækkerier blev vi tilbudt både kaffe og the ud fra deres udvalg som bestod af de lækreste kaffer og omkring 50 forskellig slags the. På bordet blev det et valg af chai the, english breakfast og en kaffe latte, som stod godt til de yderst søde skønheder. Den sidste anretning var en rose-sorbet is med glaseret rosenblade, hvilket smagte helt himmelsk. Jeg havde ikke før smagt en sådan sorbet, som var både sød og syrlig hvor rosensmagen bestemt var gennemtrængende. Men efter alle de andre lækkerier vi havde fået, hvor jeg på ingen måde kunne spise det hele, blev det desværre også kun til en ske eller to, men ikke mindst en oplevelse. Efter vi havde nydt det sidste, fik kvinderne i selskabet overrakt en lille æske hver som vi kunne tage med hjem, med fire små gourmet chokolader i, bare lige for at toppe oplevelsen. Vi sluttede af med at gå en rundte i restauranten for at nyde udsigten som gav os en skyline med Burj Khalifa, The Palm fra den anden side end hvor vi selv boede og fornemmelse af ’The world’ øerne.

Efter to og en halv times forkælelse og luksus, var vi ualmindelig mætte og derudover fyldt med glæde da denne oplevelse levede fuldt ud op til vores forventinger – ikke mindst kulissen for denne oplevelse, lækkerierne og servicen – alt var gennemført ned til mindste detalje! Masser af inspiration har jeg også fået, så hele oplevelsen kan jeg bestemt anbefale – det var intet mindre end fantastisk!

***

Hvis du en dag selv skal besøge Dubai og har en forkærlighed for lækkerier og elegance, som jeg, så gør dig selv den tjeneste at besøge Burj al Arab’s Afternoon Tea. Selvom prisen er pebret, så er den derefter grundet beliggenheden på dette 7-stjernet vidunderlige hotel og den smukkeste kulisse, og ikke mindst gourmet-niveau, som bestemt er det hele værd. Hvis du dermed vil læse mere om dette event og pris kan det findes her. Og husk på, at man skal bestille bord hjemmefra for at sikre sig et bord (gøres via samme link), da det er populært.